Sign in
CONTUL tau

Obtine JOBUL dorit! Cum sa te pregatesti pentru interviu si sa ai cele mai mari sanse sa fii ales/aleasa

Ai gasit un job care iti place foarte mult, ai aplicat pentru el si interviul cu angajatorul este deja planificat – felicitari! 😊 Majoritatea candidatilor, cand se pregatesc pentru interviu, se focuseaza doar pe ce intrebari le-ar putea pune angajatorul si care ar fi cele mai bune raspunsuri pe care ei le-ar putea da.

Insa, daca tu vrei sa iesi in evidenta fata de toti ceilalti care aplica pentru acest job si sa ai cele mai mari sanse sa fii ales/aleasa, nu scapa din vedere aceste doua aspecte cruciale: intrebarile pe care sa le pui TU angajatorului si crearea unui plan de follow up dupa interviu. 

La prima vedere este posibil ca tie aceste lucruri sa nu ti se para esentiale insa ele il fac pe angajator sa vada ca esti un candidat serios, pe care il intereseaza cu adevarat jobul pe care el il ofera, precum si compania lui. Asa ca, uite cum poti sa vii cu cele mai bune intrebari si sa ai un plan istet de contactat din nou firma, dupa interviu.

Pune intotdeauna intrebari

Un interviu este o evaluare reciproca esentiala a unui solicitant si a locului de munca. Punerea intrebarilor corecte te poate ajuta sa profiti la maximum de oportunitate si sa decizi daca doresti sa mergi mai departe cu interviul. Cand pui intrebari, arati ca esti interesat de job si clarifici detalii despre functia respectiva si resposabilitatile de baza pe care le vei avea. Astfel, raspunsurile pe care le primesti te vor ajuta atat sa intelegi, cat si sa simti daca acesta este jobul potrivit pentru tine sau nu.

De exemplu, imagineaza-ti ca esti in cautarea unui loc de munca in calitate de graphic designer si ca participi la un interviu pentru aceasta pozitie. Iar in cursul lui intrebi cum se desfasoara o zi tipica de lucru in firma respectiva si afli ca cea mai mare parte a muncii nu include tipul de design care te intereseaza. Inarmat cu aceste informatii, poti decide daca doresti sa continui sa aplici pentru acel job sau daca este mai intelept sa cauti un alt job, in alta parte. Auto-selectarea la inceputul procesului poate economisi timp si evita probleme, pentru ambele parti implicate: candidat si angajator.

Mai mult decat atat, in momentul in care pui intrebari inteligente si de sondare, acest lucru iti poate oferi oportunitatea de a-ti arata abilitatile de baza. Pe masura ce pui intrebari, ai sansa sa mentionezi mai multe despre experienta ta profesionala, denota mai multe din personalitatea ta si arata capacitatea ta de implicare.

Ce sa intrebi despre job?

In general, intrebarile tale se vor axa pe doua directii principale: intrebari despre jobul in sine si intrebari despre firma respectiva.

Problema e ca in timpul interviului este dificil sa te gandesti la intrebarile corecte. In schimb, iti faci viata mult mai usoara daca pregatesti aceste intrebari din timp si daca le ai cu tine, de exemplu notate pe un carnetel.

Pe masura ce iti creezi lista, urmareste sa pui intrebari deschise, care sa permita intervievatorului sansa de a raspunde pe deplin. Fii pregatit, de asemenea, sa pui intrebari suplimentare, pe baza raspunsurilor pe care le primesti.

Iata cateva exemple de intrebari, pentru a te ajuta sa incepi si pentru a te inspira:

  • Cum se desfasoara o zi tipica? Intreaba care sunt acele sarcini care iau cea mai mare parte a timpului si, de asemenea, cand expira pentru ei un termen limita? La sfarsitul acelei zile, la ora 18.00 sau in acea zi la miezul noptii sau pana cand incepe ziua urmatoare de lucru, la 8.00 dimineata?
  • Care sunt modalitatile lor preferate de comunicare prin internet? Se foloseste o anumita platforma de comunicare video (de exemplu, Zoom) sau vreun instrument online pentru lucrul in echipa, pe proiecte (de exemplu, Trello sau Monday.com sau Slack…) si cat de des au loc intalnirile online cu echipa sau cu conducerea firmei?
  • Cat de multa experienta au ei in lucrul cu persoane sau firme, prin internet? Este acest lucru pentru ei ceva normal, de ceva timp, sau este o modalitate noua, pe care au inceput sa o adopte ca urmare a pandemiei datorate virusului COVID-19? Intreaba-i daca au intampinat provocari tehnice si cum le-au depasit dar si, de asemenea, ce beneficii au avut ca urmare a transferarii lucrului la birou la cel prin internet.
  • Ce se asteapta de la mine in primele 30 de zile? Vrei sa stii raspunsul la aceasta intrebare, deoarece vrei sa te pregatesti, pentru a porni in acest nou job cu dreptul. Atunci cand stii ce asteptari are firma de la tine, incepi sa iti dai seama cam ce volum de munca si eforturi de adaptare presupune acest lucru.
  • De ce este aceasta pozitie importanta pentru firma lor? Intreband acest lucru, vei intelege mult mai bine ce rol vei juca, comparativ cu ceilalti angajati si cum te vei relationa, fata de celelalte departamente din firma. De asemenea, vei afla daca va trebui sa “iesi in fata” sau daca iti poti face treaba fara a te evidentia in exterior – si astfel iti dai seama daca jobul ti se potriveste si din punct de vedere al personalitatii tale (introvert/extrovert).
  • Ce fel de job este acesta, din punct de vedere al posibilitatilor de crestere, de avansare in cariera? Mai exact, este acesta un job de sine statator, “matur”, sau este o pozitie de incepator, care apoi va evolua in ceva mai complex? Nu exista raspunsuri gresite la aceasta intrebare, oricare din ele sunt bune. Insa ceea ce ti se va raspunde te va ajuta sa intelegi daca firma doreste, de la bun inceput, pe cineva cu mare experienta si specializare sau daca are nevoie de cineva cu cunostinte minime in domeniu, pe care apoi sa il foloseasca la mai multe sarcini, in functie de cum va evolua si firma… Din nou, de aici poti trage concluzia daca acest job este sau nu pentru tine: iti place sa faci tot timpul acelasi lucru, cel pe care il stii, sau te plictisesti sa faci tot timpul lucruri repetitive si iti place schimbarea si iti face placere sa fii tot timpul provocat de ceva nou si diferit?
  • Este acesta un job nou creat sau este unul existent deja insa care l-a ocupat anterior nu mai lucreaza in firma? Din nou, aceasta informatie te va ajuta sa iti faci o imagine si mai buna asupra rolului pe care il vei juca in firma. In al doilea caz asta inseamna ca este vorba de un job bine definit in timp si cu sarcini dar si asteptari clare, pe cand in primul caz poate reprezenta o oprtunitatea ca tu sa fii un deschizator de drumuri…

Ce sa intrebi despre firma?

Punand intrebari despre firma, obtii informatii esentiale pentru tine dar spune ceva si angajatorului despre abilitatile tale si despre interesul tau pentru firma lui. In plus, vei avea o mai buna intelegere a afacerii in sine, a modului in care functioneaza ea si a culturii companiei.

Este, de asemenea, si o modalitate in plus de a arata interes pentru pozitia respectiva; faptul ca pui intrebari despre firma indica faptul ca esti curios si interesat. Angajatorii care publica locuri vacante pe joburionline.ro pot si atat de marime mare, cat si intreprinzatori particulari; insa, indiferent de marimea lor, nu toate informatiile care te intereseaza despre ei se gasesc in mod public pe internet, prin cautare pe Google…

Tocmai de aceea, daca tu pui intrebarile corecte, poti descoperi si invata foarte multe despre acel business si ce il face special.

Uite cateva exemple de intrebari foarte bune, pe care le-ai putea pune:

  • Cum a aparut aceasta afacere? Aceasta intrebare, despre ideea de afacere si despre circumstantele in care a luat ea nastere, iti poate aduce o gramada de informatii. Nu ezita sa intrebi acest lucru, pentru ca majoritatea antreprenorilor iubesc sa discute despre acest subiect, despre calatoria pe care ei au facut-o ca sa ajunga in aceasta pozitie.
  • Cum s-a schimbat afacerea, in timp? Acest lucru iti va spune de cat timp functioneaza afacerea si iti poate oferi indicii despre viitor.
  • Care sunt factorii care fac ca aceasta afacere sa aiba succes? Intrebarea despre secretul succesului firmei, iti poate oferi indicii importante despre cultura organizatiei si te va ajuta sa intelegi care sunt acele abilitati tehnice dar si acele calitati interpersonale care sunt foarte apreciate in firma.
  • Care este cultura organizationala? Afland cum descriu ceilalti angajati mediul de lucru din firma, te poate ajuta sa decizi daca acesta este locul in care si tu vrei sa lucrezi sau nu. De exemplu, in cadrul firmei se discuta strict doar despre business sau angajatii leaga prietenii intre ei si se simt ca intr-o mare familie? Stiind la ce sa te astepti in avans, te poate ajuta sa evaluezi daca acest loc de munca este potrivit pentru tine sau daca nu te-ai simti prea placut sau confortabil acolo.

Incheie interviul in forta

Dupa ce ai pus toate aceste intrebari si ti-ai format o imagine destul de buna si de cuprinzatoare, este momentul sa inchei. Iar daca faci lucrul acesta in mod corect, el te va diferentia fata de ceilalti candidati. Uite care sunt pasii de succes pentru a incheia interviul in forta:

  • Multumeste-i angajatorului pentru timpul acordat si spune-i ca ti-a facut placere sa vorbesti cu el/ea. De exemplu, ai putea spune: “Va multumesc ca m-ati invitat la aceasta discutie. Mi-a placut foarte mult sa aflu despre firma si despre jobul vacant.” Apoi mentioneaza ceva specific din conversatie, care ti s-a parut interesant.
  • Exprima-ti interesul. Daca te intereseaza cu adevarat jobul, comunica acest lucru in mod clar. Explica faptul ca a afla mai multe despre job si despre firma a crescut inca si mai mult nivelul tau de interes pentru aceasta pozitie si ca ai vrea sa te alaturi echipei. Daca, in schimb, nu te mai intereseaza acest job si te-ai decis ca nu vrei sa mergi mai departe cu aceasta firma, comunica-le acest lucru, insa in mod delicat. In acest caz, poti spune ceva de genul: “Va multumesc ca m-ati invitat la aceasta discutie. Se pare ca jobul vacant pe care il aveti este o oportunitate excelenta pentru persoana potrivita. Insa, pe baza discutiei noastre si, avand in vedere ca dvs. solicitati calificarea X si numarul Y de ore, nu cred ca sunt persoana potrivita pentru el la acest moment.”
  • Evidentiaza de ce esti un candidat foarte bun pentru job. Daca te intereseaza acea pozitie vacanta, enumera, pe scurt, motivele pentru care esti potrivit pentru ea. De asemenea, mentioneaza abilitatile specifice pe care le ai si cum acestea ar putea ajuta firma, pentru a satisface nevoile specifice ale ei, de care ai aflat in timpul interviului.
  • Intreaba care sunt pasii urmatori, la ce sa te astepti dupa acest interviu. Astfel, iti va fi mult mai usor sa traversezi aceasta perioada de asteptare a raspunsului/stirilor de la angajator.
  • Trimite un email de follow-up. Indiferent ca esti sau nu interesat de job, trimite anjagatorului un email de follow-up, in maxim 48 de ore de la interviu. In el, multumeste-i pentru timpul si informatiile acordate, recapituleaza pe scurt conversatia avuta si scoate-ti in evidenta calitatile. In cazul in care te intereseaza jobul, incheie cu o concluzie scurta, din care sa reiasa de ce consideri tu ca esti cea mai potrivita persoana pentru el. (Daca in schimb nu vrei jobul, atunci nu mentiona acest lucru.) Angajatorul este foarte ocupat in aceasta perioada cu toti candidatii pe care trebuie sa ii intervieveze, asa ca ai grija ca emailul tau sa aiba un ton prietenos dar sa fie scurt, concentrat si la obiect. In caz ca te intrebi de ce sa trimiti totusi acest email daca nu te mai intereseaza acel job, raspunsul este foarte simplu. Este bine ca intotdeauna sa lasi o usa deschisa oamenilor pe care ii intalnesti pentru ca, cine stie, in viitor ei pot deveni contacte valoroase… .

Vanatoarea de locuri de munca este un proces intens iar un interviu de angajare este un pas esential in cadrul lui. Insa, cu un pic de pregatire si cu intrebari bune, vei avea sanse mult mai mari de succes ;-).

Lasa-ne un comentariu

%d bloggers like this: